17. heinäkuuta 2019

Helsport Sarek Superlight 2+ camp. Ensikosketus.

ALUSTUKSEKSI:

Koska tulevalle reissulleni tarvitsin mahdollisimman kevyen teltan jossa olisi kuitenkin riittävästi tilaa hoitaa askareet sisätiloissa huonolla säällä, jouduin ostamaan taas uuden majoitteen. Minulla oli jo entuudestaan kevyt yhden hengen majoite, mutta koska sen sisätilat ovat verrattavissa ruumisarkkuun, aprikoin että olisi parempi hankkia huomattavasti tilavampi yksiö. 

Koska maailman kattavan verkon syövereistä löytyi hyvin rajallisesti kuvia ynnä muuta informaatiota valitsemastani teltasta, päätin kirjoittaa siitä tänne kattavan selonteon yltiöpäisen runsaalla kuvituksella varustettuna, jotta muille teltan metsästäjille olisi edes vähän kättäpidempää tutkintansa tueksi.



Helsport Sarek Superlight 2+ camp


Pitkällisen aprikoinnin päätteeksi päädyin hankkimaan tämän teltan syksyn tulevalle reissulleni. Valintaan oli parikin syytä. Koska Sarek on kokoa 2+ mahdun helposti kamoineni sisätiloihin, ja koska tulevaisuudessa telttaa on tarkoitus käyttää myös kahden hengen voimin tai sooloreissuilla koiran kanssa, tilaa on sopivasti myös jatkossa. Eikä kookkaasta absidista eli eteistilasta ole ainakaan haittaa. Pari rinkkaa mahtuu olosuhteilta suojaan helposti ja valmistajan ohjeiden vastaisesti aion huonolla kelillä kokkailla eteisessä. Lähin samantyyppinen teltta olisi ollut Hilleberg Anjan 2 GT.

Vaikka tilaa on yltäkylläisesti, myyjän (XXL) mainoksen perusteella paino jää vain 1,65 kilon tuntumaan. Ohjehinta verkkosivuilla oli 650 euroa, mutta onnekseni teltan hintalapusta tipahti 200 euroa juuri hankinnan kynnyksellä. Mobiilipankki kilahti ja postin kuljetettavaksi ilmaantui Sarek.

Olen pystyttänyt teltan kotipihalleni pariin otteeseen, joten mitään syvällistä arviota en vielä rustaa. Sen aika on sitten lokakuussa reissun jälkeen, mutta tässä ns. tuote esittely josta mulle ei makseta pennin jeniäkään ;-( 


Pääpiirteet...





Eli kyseessä on melko perus tunneliteltta isolla eteistilalla ja kolmella kaarella. Ovia on ulkoteltassa yksi ja tuuletusaukkoja on kaksi, yksi kipale molemmissa päissä. Lisäksi "jalkoopäässä" on säädettävä helma josta saa haukattua reippaasti ilmaa ulkoteltan alle. Kangas vaikuttaa kestävältä vaikka onkin todella ohutta.

Ohutta ja kevyttä, mutta toivottavasti silti kestävää kangasta



Pystytyksestä...


Kaaria teltassa on siis kolme joista kaksi pidempää punaista kaarta muodostavat teltan eteisen ja sisäänkäynnin puolen. Kolmas kaari on väriltään keltainen ja se pingotetaan jalkopäähän. Koska jalat eivät tarvitse huonekorkeutta kovinkaan paljoa, tämä on hyvä ratkaisu paitsi painon, mutta myös aerodynaamisuuden kannalta. Matalampi jalkopää myötäilee aina paremmin tuulta.

Kaaret ovat esitaivutetut, joten ei ole syytä huoleen jos kaaresi näyttää olevan mutkalla. Esitaivutus säästää kankaita liian kovalta pingotukselta ja vähentää murtumisen riskiä kaarien nivelien kohdilla.

Koska kaaret ovet eri väriset ja kaaritunnelien suut ovat vastaavilla väreillä selvästi merkatut, ei pystytyksessä tarvitse ihmeempiä arvailla. Kaaritunnelin suussa on vielä heijastimetkin, joten pystytys onnistuu myös otsalampun valolla sujuvasti.

Helsport Sarek in pystytystä helpottaa värikoodatut kaaret

Koska kaaritunnelin toinen pää on umpinainen, riittää kun työntää kaaren perille asti ja sujauttaa toisen pään pieneen muoviseen kuppiin. Sujuu niin helposti että yksinäänkin onnistuu pystyttämään ihan helposti.

Toisesta päästä uminainen kaaritunneli ja
toisessa päässä näppärä ja helppo kiinnitys.

Seuraavaksi tuikataan majoite maahan kiinni kiiloilla. Helsportin kiilat ovat tukevan oloiset, ns. Y-malliset. Uppoaa maahan ihan kivasti ja muotonsa ansiosta pysyy aloillaan pehmoisessa maassa paremmin kuin suora pyöreä puikko. Neljällä kiilalla saa jo majan pystyyn.

Tukevat ja hyvin pitävät kiilat.


Kiilan päässä on pieni reikä johon voi solmia narunpätkän. Itsekin solmin niihin muurareiden käyttämää linjalankaa, väriksi valitsin huomio keltaisen. Jos kiila uppoaa varvikkoon kovin syvälle voi sen vielä löytää kirkkaan narun ansiosta. Miinusta annan näille kiiloille siitä syystä, että kiilan pään kaikki kolme sakaraa ovat sen verran terävät, että kämmenpohjalla näitä ei tykympään multaan halua murjoa.

Kiila on terävä. Valitettavasti molemmista päistä.

Kiiloja on paketissa juuri oikea määrä. Jos Sarekin ankkuroi maahan jokaisesta kiinnityspisteestä se on maassa todella lujasti. Helmoissa kiinnityspisteitä on 11 kipaletta ja lisäksi myrskyliinoja on kuudessa kohdassa. Lyhyellä matikalla yhteensä 17 kpl.

Myrskyliinoissa (ts. kiinnitysnaruissa) on mielestäni ihan fiksusti kehitelty systeemi. Telttakankaaseen ommeltuihin kahteen kangas suikaleeseen on kiinnitetty niitä yhdistävä narunpätkä. Tähän naruun on yhdistetty muovirenkaalla maahan ankkuroitava naru jossa on myös näppärästi toimiva narulukko. Tällä yksinkertaisen nerokkaalla systeemillä saadaan taas kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ensinnäkin käytetyn narun määrä on lyhempi kuin "perinteisissä" myrskyliinoissa ja toiseksi kyseinen ratkaisu tasaa kankaaseen kohdistuvan rasituksen jolloin teltta kestää myräkässä paremmin.

Kiinnitys kahdessa kohdassa...

...ja yksi kurmitusta tasaava säädettävä pää.

Helmoissa sijaitsevat 10+1 kiinnityspistettä ansaitsevat sekä kehuja että mooitteita. Risut ensin. Helsport on ilmeisesti teltan keventämisen huumassa päättänyt laittaa helmoihin ankkurointi lenkeiksi lyhkäiset narusta tehdyt lenkit. Ovathan ne materiaalina tosi kevyet, eikä niiden käyttö ole mikään ongelma kotinurmikolle pystytettäessä. Mutta kuinka usein olet tunturissa pystyttäessäsi saanut kaikki kiilat painettua maahan tukevasti heti ensi yrityksellä. Tuskin olen ainut jolla on niin Aku Ankan tuuri, että jokaisen maakiilan kohdalla on kivi vastassa heti maan pinnan alapuolella. Kun pitää sörkkiä kiilaa maahan useasta eri kohdasta löytääkseen sellaisen paikan johon kiila uppoaa, voidaan heti todeta, että Sarekin mini mittaiset lenkit eivät anna mitään pelivaraa. Kiveen osuu, se on varma!


Ei ole paljoa liikkumavaraa ankkuroidessa. 


Ruusuja saa se +1 lenkki joka sijaitsee jalkopään keskellä. Se on ainut ankkurointipiste jossa on säätö. Eikä se ansaitse ruusuja siksi että siinä on säätö, koska oletusarvo on, että niin pitääkin olla. Ruusun tai plussan se ansaitsee siksi että Helsport on keksinyt säädettävän hihnan soljelle toisenkin käyttötarkoituksen. Mutta siitä lisää kohdassa "Tuuletus..."

Vain yhdessä ankkuripisteessä on pituutta säätävä solki.


Tuuletus...


Sarekin molemmissa päissä on säädettävä hyönteisverkolla varustettu tuuletusaukko. Monissa tunneliteltoissa tuuletusaukon auki pysyminen on ratkaistu siten että yksi tai useampi ankkurointinaru on kiinnitetty tuuletusaukon reunaan (Fjällraven, Halti, Hilleberg...) ja naru vetää katon kireäksi ja pitää samalla tuuletuksen auki. Tämänlaisen systeemin kanssa pitää olla tarkkana sillä sään vaihtelut saattavat kiristää (kutistaa) kangasta siinä määrin että liian kireäksi vedetyt narut alkavat rasittaa teltan ompeleita. Olen saanut yhden Haltin ompeleet hajalle kun kiristin narut sateella ja jätin teltan vahtimatta auringonpaisteeseen :-( Sarekissa on Helsportin oma systeemi.

Tuuletusaukkoa pitää avoinna ja samaten suljettuna "tikku" jonka asento määrittelee onko se auki vai kiinni. Tikku on sisäpuolelta säädettävissä joten kulkijan ei tarvitse kömpiä kalsareissaan kaatosateeseen säätöjä muuttaakseen. Tikun päässä on rengas joka kiinnitetään jompaan kumpaan kahdesta muovipompulaan teltan sisällä. Toinen on auki, toinen on kiinni.

Luukku kiinni sisäpuolelta...

...ja ulkopuolelta kuvattuna.

Tuuletus auki sisältä...

...ja ulkoa

Lisätuuletusta antaa jalkopään helma jonka saa joko käärittyä ylös tuuletusta tehostamaan, tai sen voi vetää alas ja kiinnittää edellä mainittuun solkeen joka on kiinni helman säädettävässä ankkurointipisteessä. Ankkuripisteen kireyden säätö ei vaikuta tuuletusaukon kankaan kireyteen, joten siltä osin ei ole vaaraa kankaan repeytymisestä.

Vaikka helma olisi yläasennossa kiinnitettynä, sisäteltta ei sateessa kastu sillä päällysteltta peittää niin pitkälle. Kaikki tuuletukset voivat olla siis täysin auki kovimmallakin sateella. Ja se on hyvä juttu.

Helma tuuletus jalkopäässä auki...

...helma rullattuna ja pompulalla kiinnitettynä.

Helman saa myös maata viistäen kiinni.

Teltan oveakin voi käyttää sade kelillä tuuletukseen koska sisäteltta on hieman sisempänä kuin ulkoteltan oviaukko. Sade ei päädy ovesta sisätelttaan ellei sada kovan tuulen piiskaamana. Kun melkein kokonaan avatun avoimen oven rullaa ja kiinnittää pompuloilla "karmiin" jää oven kangas suojaamaan sisätelttaa pisaroinnilta.

Oven kangas rullattuna ja vetskari kiinni n. 20 cm
suojaa tyynellä säällä sateelta.


Sisätiloista...


Eteinen on tilava ja siinä on riittävästi korkeutta istuskeluun. Minulla on pituutta 178 cm ja mahdun istumaan eteisessä selkä suorana eikä pääni ota kattoon kiinni. Rinkkojen säilytys ja puuhastelu onnistuu vaivoitta eteisessä.

Sisäteltta eli "makuutila" on täysin riittävä kahdelle aikuiselle. Moni kahdelle myytävä teltta on sisältä niin ahdas, että pitää olla tosi hyvä tuttava ettei liiallinen läheisyys aiheuta vaivaantunutta tunnelmaa. Usein kolmen hengen teltta on sopivampi valinta kahdelle aikuiselle ukkelille. Sarek onkin kokoa 2+ ja ymmärrän asian niin että plussa tarkoittaa vain "tilavaa" kakkosta. Jalkopää on kapoisempi kuin "hartia puoli". Pituuttakin piisaa reilusti minua pidemmälle asukkaalle.

Makuukammari. Ripustusnarut eivät kuulu toimitukseen.
Ne pitää lisätä sellaisia halutessaan itse.

Sisäteltta pysyy Sarekissa yllättävän ryhdikkäästi. Tosi monessa tunneliteltassa sisäteltta roikkuu löysänä kuin vaarin vattanahka. Sarekin sisäteltan ja ulkoteltan mittojen suhde on siis onnistunut paitsi suunnittelussa niin myös valmistuksessa. Koska kangas ei roiku löysänä tuntuu sisäteltta jopa tilavammalta kuin monessa kookkaammassa teltassa. Lisäksi sisä- ja ulkoteltan väliin jää reilu tila jossa kankaat eivät liehu edes tuulisemmassa säässä (luulisin). Koska ilman virtaus kankaiden välissä on taattu reilun kokoisella välillä ja kireillä kankailla, tuuletus toimii paremmin ja sisäteltta pysyy kuivempana kosteissakin oloissa.


Sisäteltan ovessa on yläosassa verkko tuuletuksen tehostamiseksi. Sen kokoa ei voi säätää. Koska aukko on kiinteä, säästetään kankaan ja ylimääräisten vetskareiden painossa, mutta samalla menetetään mahdollisuus avata ovi kokonaan verkolle. Mun Hillebergissä ja Haltissa on kaksinkertainen ovi, ja helteisinä öinä kokonaan verkkoa oleva ovi on iso plussa. Sarekista säädön mahdollisuus jää uupumaan.

Sisäteltan oven tuuletusverkko.

Jalkopäässä on myös verkollinen tuuletusaukko jonka kokoa ei voi säätää. Mutta siinä on ohut vetskari jolla verkon saa auki. Verkon avaamalla pääsee säätämään sisäpuolelta ulkoteltan tuuletusaukon, joko auki tai kiinni.

Jalkopään tuuletusverkko avattuna.
Sisäteltan kummallakin sivulla on kolme verkkotaskua pikku tilpehöörien säilyttämiseen. Runsas määrä taskuja on ihan hyvä, koska pikku sälää on teltassa aina yllättävän paljon ja mitä vähemmän silmälaseja, karttoja, kompasseja, otsalamppuja, lohtu-suklaata yms pyörii lattioilla, sen parempi.


Sisäteltta on ripustettu ulkotelttaan kiinni kuminauhoilla. Osat saa toisistaan irti kuten tunneleissa yleensä. Ominaisuus on hyvä esimerkiksi silloin kun haluaa kuivattaa ulkoteltan sisäpintaan tiivistyneen kondenssikosteuden vaikka rätillä ennen pakkaamista. Tai jos haluaa pakata kostuneen ulkoteltan ja kuivan sisäteltan erilleen.




Tilpehöörit ja punnitus...


Pakettiin kuuluu kolme pakkauspussia. Pienimmässä on maakiilat ja korjaustarvikkeet. Keskimmäisessä on kaaret ja yksi varapätkä kaareen jos vahinko tapahtuu. Suurin pussi pitää sisällään edellämainitut sekä teltan kankaat. Jostain syystä vain isoimman pussin nyörissä on nyörilukko. Lisäsin itse nyörilukon kaarien pussukkaan, koska useimmiten pakkaan kiilapussin kaaripussin sisään ja nämä yhdessä rinkan sivulle Teltan pehmeät osat pakkaan erikseen rinkan sisään. Näin saan hölskymättömän ja heilumattoman kuorman. Koska kaaret ja kiilat luiskahtavat helposti ulos liukkaasta pussista, oli nyörilukko pakko lisätä itse.

Pakkauspussit, vaihto osa kaareen, pari kiilaa ja itse lisätty yksi nyörilukko.


Korjaustarvikkeisiin kuuluu jo mainittu kaaren osa sekä alumiini holkki katkenneen/murtuneen kaaren pikakorjaukseen, palat kolmea erilaista kangasta (sisäteltta, lattia ja ulkoteltta) pätkä ompelulankaa ja ompeluneula.


XXLn mainitsee teltan painoksi 1650 grammaa. Minulla puntari näytti koko paketillepainoksi 1800 grammaa. 17 kpl maakiiloja pussissaan painaa 150 grammaa. En ymmärrä tätä hyvin yleistä suuntausta jossa ilmoitetaan teltan paino (ja mainitaan erikseen että kiilat painaa sen ja sen). Vaikuttaa olevan aika yleinen tapa ilmoittaa painot teltoista nykyään. Mun mielestä se on sama kuin jos ilmoittas vaikka auton painon ilman penkkejä ja kojelautaa. No joka tapauksessa, koko hoito on 1800g.


Yhteenveto...


Sarek vaikuttaa olevan huippu materiaaleista laadukkaasti valmistettu teltta, jonka tila/paino suhde on loistava. Jos kestävä ja tilava kahden hengen teltta isolla eteisellä kaikkine tarvikkeineen painaa 1800 grammaa, voidaan hyvällä syyllä antaa nimeksi Sarek Superlight 2+ Camp. Vielä listaan isoimmat plussat ja miinukset:

+tila suhteessa painoon
+sisältä säädettävät tuuletukset
+valmistuksen laatu ja materiaalit
+ryhdikäs sisäteltta ja virtaviivainen ulkoteltta
+kuormitusta tasaavat myrskyliinat. Kiinnitetty jo tehtaalla
+tuuletusaukot eivät tarvitse narukiinnitystä
+kaaret helppo asentaa koska kaaritunneli toisesta päästä umpinainen

-onnettoman pienet ankkurointi lenkit helmoissa.
-terävät kiilat tosi epämukavat painaa maahan
-sisäteltassa on kiinnityspaikat ripustusnaruille mutta naru ei kuulu toimitukseen
-pakkauspusseista puuttuvat nyörilukot

Normihinta about 650€ mutta ostin ale hinnalla 450€

Kokonaisuutena antaisin Sarekille arvosanaksi 4/5 Lokakuussa nähdään kuinka hyvin Sarek on kestänyt kahden kuukauden mittaisen reissun pohjolan tuntureilla...



Valitettavasti kyseinen teltta on kadonnut XXLn sivulta. Liekö myyty loppuun?
Jos haluat samanmoisen teltan hankkia Hillebergin Anjan 2 GT on aika saman sorttinen. 
Voit käydä tutustumassa ja/tai ostamassa Anjanin klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

19 kommenttia:

  1. Hyvä arviointi ja havannoillistavat kuvat! Tämä teltta toimisi loistavasti moottoripyöräreissuilla, joihon olen telttaa etsinyt. Varsinkin tuo etuteltan tila tulee tarpeeseen ja vaihtoehtona olen ajatellut myös tarppia. Ja keveys ehdottomasti, sillä tavaraa tuppaa kertymään kuitenkin mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Kyseinen teltta sopii varmaan mainiosti prätkän laukkuun. Voi olla vaikea löytää koska mallin valmistus on lopetettu. Hilleberg Anjan mahtuu samoin pieneen pakaasiin. Tsekkaa linkin takaa Scandinavian Outdoorin speksit ja päivän hinta jos kiinnostaa. Mukavaa kevättä :-)

      Poista
  2. Heippa, kiitos hyvästä arvioinnista! :) Miten teltta selvisi tunturivaelluksesta? Itsellä on myös ollut hakusessa kevyt, mutta silti tarpeeksi iso teltta tunturivaelluksille ja nyt tämä teltta näytti olevan XXL:n kampanjatarjouksena 349 euroa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei. Hae ihmeessä Sarek talteen. Noin halpaan hintaan ei näin hyviä telttoja usein myydä. Alle 2kg teltta kahdelle ja isolla absidilla on kyllä kevyt. Helppo ja mukava käyttää ja kesti kovatkin myrskyt reissussa moitteitta. Kahtrnä yönä puhalsi niin että luulin lähteväni lentoon, mutta aamulla heräsin samasta paikasta ehjässä teltassa ;-) Tosi hyvä teltta. Suosittelen.

      Poista
    2. Kannattaa olla nopea jos XXL:stä haluaa 349;- hintaan.
      Jokaisesta XXL:stä loppu pääkaupunkiseudulla, 2 kpl oli itiksessä tänään ja ostin sieltä viimeisen.
      Vaikuttaa todella laadukkaalta teltalta.

      Poista
    3. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, viimeksi oli ehtinyt loppua, mutta nyt tilasin tämän teltan 400 eurolla. :)

      Poista
    4. Saat varmasti hyvän teltan järkevään hintaan 👍

      Poista
  3. Mikä footprint sulla on käytössä tämän teltan kanssa. Helsportilta en ainakaan ole löytänyt juuri tälle sopivaa mallia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En käytä footprinttiä ollenkaan. En oo nähnyt tarpeelliseksi. Ihan huvin vuoksi tein yhteen tunnelitelttaani pohjan itse joitain vuosia sitten. 150 cm leveä ripstop kangas kaupasta, maahan leviäksi, teltta päälle pystyyn, tussilla ääriviivat kankaaseen ja saksilla ylimääräiset pois viivoja myöten.

      Poista
  4. Suurkiitos hyvästä tekstistäsi, upeaa uppoutumista! Olin jo ostanut samanlaisen teltan ennenkuin löysin blogiisi. Ja hei, tässä on pikkupusseissakin nyörinkiristimet mukana �� eli kehitysversio!

    VastaaPoista
  5. Hei, miten sisäteltan ja ulkoteltan kiinnitykset ovat kestäneet? Ostin eri mallin ja kiinnityskohta ulkoteltaan näyttäisi olevan vähän erilainen. Epäilen kuitenkin ettö kangas repeytyy herkästi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole ollut kiinnityksessä mitään erikoista. Hyvin on kestänyt. Harvoin jos koskaan irrotan sisätelttaa reissuilla. Enkä tiedä mikä siihen loisi rasitusta, eli uskon että kestää hyvinkin...

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Hyvin. Ollut pariin otteeseen Norjan ylängöillä kovassakin myräkässä ja kesti vettä ja piiskaavaa tuulta moitteitta.

      Poista
  7. Kiitos tosi hyvästä koosteesta. Just tuli teltta XXLstä, vaikuttaa pätevältä majoitteelta. Lemmenjoelle testaamaan ensi kuussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijai, syyskuu lapin ruskassa. Kuulostaa kadehdittavalta 😊. Yöt on viileitä ja kosteita, pystytä jalkopää tuuleenpäin jos mahdollista niin saat helman alta hyvän ilmanvaihdon ja pysyy kämppä paremmin kuivana. Itse pidin absidin oven auki jos oli kovin tyyni sää. Olen todennut että suuri osa telttaan tiivistyvästä kosteudesta on peräisin kosteasta maasta. Vaikka en käytäkään footprintiä olen kosteilla syyskeleillä laittanut avaruuslakanan eteiseen lattiaksi. Silviisiin on kondenssi ollut huomattavasti vähäisempää. Mukavaa reissua...

      Poista
  8. Hei, kiitos! Just kattelin että mimmosen footprintin tekaisisi, mahdollisimman kevyen tietty. Meillä on absidissa koira, joten saattaa olla että joutuupitämään oven kiinni tai on laika kainalossa. 😁 Meät löytää instasta Vaellussiskot-nimellä. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Shelby myy sopivia materiaaleja tähän tarkoitukseen. Jos footprint kattaa vain absidin ja menee n. 30cm sisäteltan alle niin tarvitsee kangasta 140x170 palan. Halpa laavukangas olis sopivaa ja tuo 2.4m2 ala painaisi n. 170g. Hullun kevyt silnylon painaa 26g/m2 joten absidin kattais teoriassa 63 grammaisella kankaalla. Kanttaus ympäri ja kuminauhat sopiviin kohtiin jotka vetää helman alta samoihin kiiloihin joilla teltta on ankkuroituna. Silnyloniin tulee helpommin reikiä mutta ei ne käytännössä haittaa, kosteus pysyy silti kankaan alla. Laika kainalossa on hyvä, meidän malamuuttikin viihtyy kylkiäisenä 😁.

      Poista